Методыка навучання дзяцей дашкольнага узросту беларускiм ру-хавым гульням мае свае спецыфiчныя асаблiасцi у залежнасцi ад узросту дзяцей. Па-першае, падбiраючы гульню, педагог цi кiраунiк фiзiчнага вы-хавання павiнен звярнуцца да праграмы выхавання i навучання у дзщя-чым садзе («Пралеска», «Фiзкульт-Ура!», «Зачараванне»), у якой cnic гульняу складзены з улiкам агульнай рухавай падрыхтоукi дзяцей пэунага узросту i накiраваны на вырашэнне пэуных взучэбна-выхаваучых задач. Рухавы змест гульняу павiнен адпавядаць умовам ix правядзення. Важна улiчваць пару года i надвор'е. Па-другое, выбар гульнi вызначае яе месца у рэжыме дня. На першай прагулцы мэтанакi раваны гульнi больш дынамiчныя, на другой — гульнi розныя па рухавай характарыстыцы. Да пачатку гульнi трэба зрабiць разметку пляцоукi, падрыхтаваць патрэбнае абсталяванне i атрыбутыку. Па-трэцяе, збор дзяцей на гульню неабходна праводзщь у тым месцы пляцоукi, адкуль будуць пачынацца гульнёвыя дзеяннi. Збор павiнен праходзщь хутка i цiкава, таму трэба прадумаць прыёмы i пастаянна ix змяняць. Арганiзацыя дзяцей на гульню патрабуе ад педагога вялiкай знаходлiвасцi. Асаблiва важна выклiкаць цiкавасць да гульнi у самым пачатку. Часам гэтыя прыёмы супадаюць з прыёмамi збору дзяцей. Вялiкi эфект дае абыгрыванне атрыбутау. Старэйшыя дзецi любяць i умеюць гуляць. 3 iмi можна дамовiцца аб месце i сiгнале збору на прагулку. На гульнёвай пляцоуцы ix збipaюць з дапамогай заклiкалачкi. Па даручэннi педагога пэуныя дзецi збiраюць астатнiх у назначаны час. У гэтай групе прыёмамi арганiзацыi выступаюць песенькi, вepшыкi, загадкi. Па-чацвёртае, тлумачэнне правiлау гульнi павiнна быць кароткiм, зразумелым, эмацыянальным, цiкавым. Выбар гульнi залежыць ад педагагiчнай задачы, а таксама фiзiчнай падрыхтоукi. дзяцей, ix стану здароуя. Педагог расказвае змест гульнi, паказвае, як трэба выконваць тыя цi iншыя дзеяннi, пры дапамозе пы-танняу паутарае з дзецьмi правiла, каб пераканацца, што усе зразумелi .Для двухгадовых дзяцей няма папярэдняга тлумачэння гульнi. Яно вядзецца паэтапна, у ходзе гульнёвых дзеянняу. У групах «Чамучкi» i «Фантазёры» папярэдняе тлумачэнне адбываецца з улiкам узроставых псiхалагiчных магчымасцеи дзяцей. Гэта вучыць ix планаваць свае дзеяннi. Вельмi важнай з'яуляецца паслядоунасцъ тлумачэння: . — назва гульнi i яе задумы; — кароткi змест; — правiлы; — напамiн рухау (пры неабходнасцi); — раздача роляу;
— раздача атрыбутау; — размеркаванне гуляючых па пляцоуцы; — пачатак гульнёвых дзеянняу. Нельга пачынаць тлумачэнне гульнi з назначэння дзяцей на галоуныя ролi або з раздачы атрыбутау, бо спадзе увага да iнструкцый, пачнецца збой гульнёвых дзеянняу. Kaлi ёсць у гульнi словы, то спецыяльна развучваць ix не трэба — дзецi запамiнаюць ix падчас гульнi. Калi яна знаёмая, тады з дапамогай пытанняу удакладняюцца пэуныя моманты. У гульнi ролi адзначаюць паводзiны дзяцей. Вядучыя ролi — зау-седы прывабныя. Разеркаванне роляу выкарыстоуваецца як момант для выхавання паводзiн дзяцей. Выбар на галоуную ролю успрымаецца як узнагарода. Педагог павiнен сачыць за pyxaмi дашкольнiкау: зауважаць добрае выкананне рухау, падказваць лепшы спосаб дзеяння, дапамагаць асабiстым прыкладам. Вызначыць тых, хто водзiць у гульнi, можна рознымi спосабамi, але асноуным з ix з'яуляюцца наступныя: i. «Брацца за палку»: рука да рукi ; хто накрые канец палкi , той i будзе вадзщь. 2. «Канацца»: гульцы становяцца у шарэнгу каля лiнii, ставяць палку на ступню i рэзкiм узмахам нагi кiдаюць яе як мага далей. Той удзельнiк гульнi , палка якога упала далей за усё, — вядучы. 3. «Лiчыцца»: адзiн гулец чытае лiчылку i пры кожным слове па чарзе паказвае на у дзельнiкау. На каго прыпадзе апошняе слова, той i водзщь. 4. «Дамауляцца»: вядучага выбiраюць з лiку найболып вопытных. 5. «У якой руце прадмет»: адзiн з гуляючых за спiной хавае у адной руцэ прадмет, другому прапануецца адгадаць. Угадаушы — водзiць. 6. «Чыя саломiнка карацейшая (або даужэйшая)?»: верхнiя канцы трэба зрауняць, а нiжнiя схаваць у руцэ. Хто выцягне кароткую (цi доугую) палачку, той i пачыпае гульню. Для выбара вядучага таксама можна выкарыстаць гульнi «Пярсцёнак, пярсцёнак», «Стрэлка», «Патэльня, iдзi сюды». Зауважым, што калi гульня праводзiцца з дзецьмi групы «Малышы», то педагог сам прымае у ей удзел: зыконвае як галоуную, так i другарадную ролю. Трохгадовым дзеткам можна даручыць выкананне галоунай poлi. У групах «Чамучкi» i «Фантазёры» кiраунiцтва апасродкаванае: кiраунiк можа прымаць удзел у гульнi , калi яна новая або па умовах гульнi не хапае пары. Педагог павiнен бачыць дзеянне кожнага дзiцяцi. Бадзёрым тонам, дзейсным удзелам ён падтрымлiвае у дзяцей радасны настрой, заахвочвае праяуленне рашучасцi, смеласцi, знаходлiвасцi, iнiцыятывы, стрымлiвае празмерна актыуных дзяцей, падбадзёрвае тых, хто адстае, папярэджвае магчымыя выпадкi недабразычлiвасцi. Для стымуляцыi ходу гульнi ён можа прыняць у ей удзел як звычайны гулец, строга выконваючы правiлы. У рэдкiх выпадках кipayнiк можа узяць на сябс адказную ролю i паказаць, як трэба выконваць дзеяннi, або калi неабходна надаць гульнi жвавасць, эмацыянальнасць.
У малодшых групах вынiк гульнi павiнен быць аптымiстычным, кароткiм i канкрэтным. Абавязкова малых трэба пахвалiць. У сярэдняй i старэйшай групах адзначаюць тых, хто правiльна выконвау pyxi, праяуляу хуткасць, спрытнасць. Называюць i тых дзяцей, якiя парушал!i правiлы, памылкова выконвалi pyxi. Заувагi робяцца карэктна i у дабразычлiвай форме. Да абмеркавання праведзенай гульнi далучаюцца усе дзецi. Гэта прывучае ix да анализу cвaix учынкау, садзейнiчае больш добраму выкананню правiлау гульш i рухау. Падвядзенне вынiкау гульнi павiнна выклiкаць жаданне у дзяцей у наступны раз атрымаць лепшыя вынiкi. Каб павялiчыць эфектыунасць рухавых гульняу, можна: выбраць 2 — 3 вядучых; павялiчыць працягласць iнтэнсiуных рухау у гульнях 3 ухiленнем, адлегласць для бегу у гульнях з перабежкамi; змянiць сiгнал; увесцi «выручалачкi»; ускладнiць правiла i г. д. Беларускiя народныя гульнi могуць стаць асноуным матэрыялам для правядзення спартыуных святау у дашкольнай установе. Часцей за усё спартыуны змест святау узгаднясцца з сезоннымы з'явамi («Вясёлая зiма», «Спартыунае лета» i г. д.). Першая частка свята падаецца у форме спартыунага парада, якi пачынаецца агульным шэсцем дзяцей, падзеленых на каманды. Pyxi дзяцей у спалучэнш з песнямi, вершамi вывлiкаюць высокi эмацыянальны уздым. Праграма павiнна складацца так, каб у гульнях, спартыйных практыкаваннях актыуна удзельнiчалi усе. Вельмi ажыуляе свята выкананне практыкаванняу з прадметамi. Гэтыя нумары рыхтуюцца загадзя на фiзкультурных i музычных занятках. Акрамя гульняу i практыкаванняу, у сцэнарыi могуць быць уключаны лiчылкi, песнi, вершы, загадкi фiзкультурнай тэматыкi. Пятро, Пятро, Раз, два, тры, чатыры, : Падай вядро. Ката грамаце вучылi Карове пiць - Не чытаць, не пiсаць, Таба вадзiць. А за мышкамi скакаць. Пасярод двара стаiць гара, Маленькi шарык Спераду вiлы, ззаду мятла. Пад лаукаю щарыць. (Карова.) ( Мышка.) Што гэта за вочы: Лёг вусаты, а устау - гарбаты. Адно свецiць удзень, ((Кот.) А другое - уночы. (Сонца i месяц.) Можна прадугледзiць некалькi сюрпрызных момантау: з'яуленне казачнага, мiфалагiчнага героя, смачныя пачастукi. Невялiкiя сюрпрызы папярэднiчаюць чарговаму нумару праграмы. Поспех свята у многiм залежыць ад вядучага. Ён задае тон святу. Святы можна арганiзаваць на пляцоуках, лузе, у парку, скверы. Пры правядзеннi спартыуных святау дзецям даюцца вялiкiя магчымасцi для праяулення спрытнасцi, силы, кемлiвасцi. Удзел у ix садзейнiчае выхаванню пачуцця калектывiзму.</font>
Што маю гэткае iмя: А6 вечнай славе Беларусi У свеце анаюць нездарма! Я — беларус, i я шчаславы, Што мацi мову мне дала, Што родных песень пералiвы I зблiзку чую, i здаля. Н.Гiлiвiч
</font>